Radio Bunelu

Un fotograf belgian descrie în imagini finalul mineritului



S-a îmbrãcat în miner, a mâncat cu ortacii acasã, sã vadã cum  aratã masa unui miner, s-a trezit muscat de câinii vagabonzi si a bãtut Valea Jiului de la un capãt la altul, totul pentru un album foto.
Fotoreporterul Kevin FAINGNAERT vine din Belgia si, dupã ce publicat pentru reviste de prestigiu, a umblat toatã Europa si chiar a ajuns si în Peru ori Argentina, Insulele Feroe sau Danemarca, s-a decis sã vadã cum aratã o zonã în care mineritul se închide.


Ce fac minerii, cine sunt ei? Cum e acasã la ei? Ce mai asteaptã ei, ori cum este când ies de sub pãmânt? Toate au fost întrebãri la care si-a rãspuns singur, timp de douã sãptãmâni cât a locuit în Valea Jiului. Tânãrul s-a ales cu experiente pe care le vom regãsi într-un album de exceptie, dar si cu amintiri, unele chiar dureroase, dacã e sã luãm în calcul cã l-au muscat câinii.


„Am vrut sã fac povestea ultimelor orase miniere din România, din Valea Jiului, de la Lupeni, Lonea, Vulcan sau Livezeni, care s-ar închide în curând. M-am documentat despre ultimul an în care mai lucreazã, înainte ca aceastã meserie sã disparã definitiv”, a spus Kevin FAINGNAERT, fotoreporter belgian.
A mers în casele minerilor, care l-au primit cu ospitalitate, l-au pus la masã si l-au încântat cu bunãtatea lor. Asta, chiar dacã a venit oarecum reticent la ceea ce avea sã gãseascã aici.


„Sunt super-prietenosi. Înainte sã vin în România am fost putin speriat cã va fi greu sã întâlnesc acesti oameni, sau sã le vorbesc, pentru cã eu nu vorbesc româneste. Dar toti au fost deschisi si am discutat folosindu-mi mâinile si ei au fost deschisi sã îmi pozeze ca modele si chiar am stat de vorbã cu ei, fãrã sã stim limba. M-au invitat în casele lor în fiecare zi si am bãut cu ei cafea, mi-au fãcut supe, sau chiar am luat cina cu ei. Au gãtit pentru mine si acest lucru a fost extraordinar”, mai spune Kevin, pe care l-am gãsit marti la mina Lupeni, acolo unde era foarte încântat sãsurprindã minerii care ies din sut.


A venit cu un aparat pe film si fiecare cadru a fost o provocare. Nu este ca la aparatele digitale, iar Kevin a convins fiecare om pe care l-a întâlnit sã stea sã îi surprindã trãsãturile. Unii l-au încântat peste mãsurã. I-au plãcut casele lor, locurile în care trãiesc si spune cã va face un album foto pe care îl va publica în una dintre revistele pentru care el lucreazã. De altfel, el si-a publicat fotografiile pentru National Geografic, The Telegraf, Vice, Outside Magazine, Daily Mail, La Republica si multe, multe altele. Acolo va spune, cu ajutorul fotografiilor,  povestea pe care a trãit-o aici.


„Multi dintre mineri îsi vor pierde locurile de muncã la finele anului. Nu vor avea o altã posibilitate sã îsi gãseascã de lucru, nu existã ceva sã înlocuiascã mineritul, pentru cã zona este una monoindustrialã, minierã. Am întâlnit multi mineri tristi, pentru cã nu sunt foarte fericiti cã minele se închid si nu vor mai câstiga atât de multi bani, dar, cu toate astea, oamenii sunt optimisti cã locuiesc aici, într-un peisaj de munte”, a adãugat belgianul, care a preferat Valea Jiului în locul Maramuresului, spre exemplu, pe care ar fi putut sã îl aleagã cu usurintã, asa cum fac si alti fotoreporteri strãini..


Kevin a stat o vreme în Petrosani, dar apoi si-a gãsit cazare la Lupeni. A vrut sã umble pe strãzile unde locuiesc minerii, iar într-unul dintre cartierele mineresti, unde a fãcut poze, a fost alungat si chiar muscat de câinii maidanezi, care, spune el, pãzesc ca niste gardieni teritoriile acestea.


„Câinii sunt multi aici în România, sau poate doar în zona aceasta. Nu stiu ce au simtit ei, poate cã sunt din Belgia, dar mereu m-au lãtrat si mi-a fost greu sã mã deplasez sã fac poze, pe strãzile mici. Asta pentru cã mereu sunt câini ca niste gardieni, care dacã le-am invadat teritoriul a fost rãu”, a adãugat Kevin.


Numai în ultimii 3 ani, Kevin a fost mereu premiat pentru albumele sale, iar anul trecut a luat premiat, sau nominalizat de mai multe ori, una dintre distinctii fiind Zeiss Photography Award 2017, pentru care a fost desemnat câstigãtor.  Va scoate o carte de fotografii si cu portretele surprinse în Valea Jiului, la minele de aici, unde a  surprins oamenii simpli, proaspãt iesiti din minã, prãfuiti si, pentru a face fotografiile el însusi s-a îmbrãcat în miner.
Diana Mitrache


Sursa:http://cronicavj.ro/wp/?p=71437

Niciun comentariu: