Radio Bunelu

Cum e viața unui tânăr în Petroșani, fosta capitală a minerilor


Când te întorci din Petroșani, lumea te întreabă doar atât: „Și, ce mai fac minerii?”. Doar că minerii nu prea mai fac, pentru că în Valea Jiului au mai rămas doar umbrele unui trecut deopotrivă glorios și sângeros. La începutul anilor 90, în jur de 70 000 de români lucrau în mine, astăzi sunt mai puțin de trei mii, un număr care se va înjumătăți curând, după ce încă două mine (Lupeni și Lonea) din patru rămase se vor închide anul ăsta, conform programului Ministerului Energiei.
Știu că minerii sunt departe de realitatea ta zilnică, sunt oamenii ăia, conduși de Miron Cozma, care i-au călcat în picioare pe studenți în anii 90, la București. Doar că au cam trecut anii de-atunci, minerii sunt doar niște români care încearcă să-și câștige traiul într-o zonă care s-a transformat în valea plângerii. Mineritul dispare pe an ce trece, s-a furat la greu, s-au promis multe de către fiecare guvern de la Palatul Victoria, cert e că oamenii au rămas fără locuri de muncă, unii reușesc să se reprofileze, alții își încearcă destinul în afara țării, tinerii fug, orașele se depopulează. Nu-i nicio mirare, având în vedere că România are cea mai ridicată rată a emigrației, după Siria.
Dintre orașele care rămân în urmă, goale și triste, Petroșani este poate cel mai cunoscut, capitala minerilor, localitatea dintre munți care s-a umplut de second-hand-uri, bănci și case de pariuri (ca multe alte orașe de provincie în care economia e la pământ, locurile de muncă lipsesc și disperarea se traduce prin tot felul de pariuri). Deși este un oraș universitar, cu trei facultăți: de Mine, de Inginerie Mecanică și Electrică și de Științe, tinerii vor să plece din Petroșani. „După ora opt, e o stingere totală aici”, mi-a spus un puști de 17 ani din oraș.

Munții ar putea fi o scăpare, pârtiile Parâng și Straja sunt destinații turistice de iarnă foarte populare, în apropiere de Petroșani, doar că lipsa unei infrastructuri decente îi descurajează pe turiști. Geografia a ajutat Petroșaniul, oamenii care îl conduc, mai puțin.
Dintre orașele care rămân în urmă, goale și triste, Petroșani este poate cel mai cunoscut, capitala minerilor, localitatea dintre munți care s-a umplut de second-hand-uri, bănci și case de pariuri (ca multe alte orașe de provincie în care economia e la pământ, locurile de muncă lipsesc și disperarea se traduce prin tot felul de pariuri). Deși este un oraș universitar, cu trei facultăți: de Mine, de Inginerie Mecanică și Electrică și de Științe, tinerii vor să plece din Petroșani. „După ora opt, e o stingere totală aici”, mi-a spus un puști de 17 ani din oraș.
În cele două zile petrecute în Petroșani, am vrut să văd ce fac tinerii de aici, cu ce-și ocupă timpul atunci când nu sunt la școală, dacă vor să plece din oraș și ce ar trebui să le ofere fosta capitală a minerilor pentru a-i ține acasă.

David, 18 ani

David și Mălina, tineri îndrăgostiți de 18 ani, care vor pleca din Petroșani odată ce-și termină studiile liceale.
VICE: Cum te distrezi tu, ca tânăr, în Petroșani?David: Cred că singurele mijloace de distracție pentru tinerii care nu sunt foarte extrovertiți sunt ieșitul prin pub-uri și, poate, plimbările prin oraș.
Sunt multe pub-uri în oraș?Sunt vreo trei principale, în care lumea merge destul de des, restul sunt pe diferite gusturi ale muzicii. Dintre cluburi e numai Keops, dar tineretul de vârsta noastră merge acolo destul de rar, în principiu sunt pline de persoane peste 20 de ani care ne cam eclipsează.
Aveți săli de cinema?Urmează să se deschidă un cinematograf, sunt chiar curios cum va fi. Cred că anunță un posibil viitor al acestui oraș din punct de vedere al distracției.
Există un punct de întâlnire comun al tinerilor?Nu prea, mergem în oraș, apoi mergem într-un pub și după, plecăm la casele noastre.
Tu ce o să faci după ce termini liceul?Plec la facultatea de mate-info din Timișoara. Probabil mă voi întoarce foarte rar din dorul de casă, până și părinții mei se vor muta de aici și cred că, implicit, voi abandona și eu orașul, ca orice tânăr de vârsta mea.
Unde se mută părinții tăi?În Craiova, fiindcă vor să se mute la țară, acolo unde au crescut. Ei spun că e mult mai sănătos să trăiești acolo.
Din punct de vedere financiar cum ți se pare orașul tău?Aici cred că e problema, că sunt oameni care pot trăi aici cu minimum pe economie destul de bine, pentru că nu sunt costuri exagerate, la orice magazin în care mergi, nu găsești lucruri extrem de scumpe. Însă, dacă vrei să trăiești într-un oraș mai mare și să-ți atingi țelurile, e un pic cam dificil. Aici nu sunt companii mari la care să lucrezi, în afară de INSEMEX și câteva bănci, nu sunt locuri în care să lucrezi pe un salariu mai mare.
Te-ai gândit vreodată să pleci din România?M-am gândit odată să plec și am zis că, bă, îmi place țara asta și dacă plec și eu, va rămâne pe mâna celor care nu o vor schimba, ba chiar vor duce aceeași poftă a înavuțirii prin furt.
Ce crezi că ar trebui să aibă Petroșaniul ca să te facă să rămâi aici?În principal, tineretul pleacă de aici din acel efect de turmă: dacă pleacă toți, eu de ce să rămân, că o să fiu privit cu alți ochi. Orașul, în sine, e unul frumos, și chiar devine modern prin aspect, însă nu există posibilități de a avea un job sau de a avea o viață faină.

Mălina, 18 ani

VICE: Ce-ți place cel mai mult la oraș?Mălina: Cred că împrejurimile, este un oraș frumos, suntem înconjurați de munți. Din punctul ăsta de vedere chiar există posibilități.
După ce termini liceu ce o să faci?O să plec în Cluj să studiez Litere.
Există vreo șansă să te întorci în Petroșani?Nu, pentru că este un oraș pe moarte, o zonă - în general - și nu există posibilități de împlinire profesională.
Ce crezi că-i lipsește cel mai mult orașului?Oportunitățile de angajare, nu există firme, industria e la pământ.
Dar este totuși un oraș universitar, nu ajută asta?Există o universitate destul de bună, însă numărul studenților este tot mai scăzut. Probabil că nu-i atrage zona și asta pe bună dreptate.

Ștefan, 17 ani

VICE: Ce-ți place cel mai mult ca tânăr în Petroșani?Ștefan: Prea multe nu prea ai ce să faci, în afară de câteva localuri unde să stai cu prietenii, poate să mai ieși în club sâmbăta sau vinerea. Vara e plin, pentru că vin toți studenții înapoi acasă. Iarnă zici că e oraș fantomă. În rest, dacă stai puțin pe aici, până pe la opt seara, o să mai vezi câțiva oameni, atât. E un fel de stingere totală.
Ce planuri ai după liceu, pleci din oraș?Vreau să dau la Jandarmi, la Fălticeni, pentru că oricum toată lumea o să plece din oraș.
Există alternative care să te țină aici? Prietenii tăi rămân?Cam aproape toți prietenii mei pleacă ori în străinătate, ori la București, Cluj sau Timișoara.
Minele nu sunt o opțiune, la Vulcan, de exemplu?Mineritul aici e mort, din câte am auzit, se vor redeschide minele, dar nu cred că prea curând. Și, momentan, cum se lucrează la noi, în mine, e moarte pură.
Ce ar trebui să aibă orașul ăsta ca să rămâneți aici?Știu de la părinți că, în comunism, erau locuri de muncă în Valea Jiului, acum, dacă zici că ești din Petroșani, oamenii nici n-au auzit de oraș.
Lipsa locurilor de muncă e cel mai acut motiv?Dacă termini o facultate, te întorci aici ca să lucrezi vânzător la magazin sau în peco, altceva nu ai ce să faci. Sunt puține firme, și alea abia angajează. Ar putea fi un oraș cu potențial, e o zonă turistică și, dacă ar aranja puțin Parâng, Straja, ar putea avea de câștigat de pe treaba asta. Numai că nu se prea interesează lumea, nu prea văd primăria să-și dea interesul pentru treaba asta. Ar putea face ceva frumos din orașul ăsta.

Daniel, 22 de ani

Daniel a făcut bani din bitcoins și acum pleacă într-o vacanță în Spania, la soare.
VICE: Ce faci în Petroșani?Daniel: Tocmai mi-am dat demisia de la job.
Păi, și ce faci mai departe?O să fac ceva pe cont propriu, dar înainte o să plec o lună în vacanța, în Spania, să stau puțin la soare, după care o să mă întorc. O să încerc un program de start-up, între timp mă ocup de niște chestii online. Plus că am făcut și niște bani din bitcoin.
Ce job aveai?Făceam proiectare de sisteme de balizaje pentru aeroporturi, luminile de pe aeroporturi, în principiu.
Ai locuit toată viața în Petroșani, ai făcut și facultatea aici. Astea te-a făcut să rămâi, când toți pleacă?Da, o să termin facultatea în iunie. Am vrut să rămân aici, dar mi-am dat seama că vreau să văd lumea, să umblu, mă interesează alte chestii decât să am ceva stabil aici.
Și cum ți se pare orașul? Ce le oferă tinerilor ca să-i facă să rămână aici?
Prea puține ca să rămână, dar sunt unele șanse. Eu, de exemplu, am avut acest job până astăzi și a fost foarte ok. Nu am nimic de reproșat, dar nu pot să vorbesc pentru toți tinerii.
Dar ca oraș, ce te face să rămâi în Petroșani?Puține activități sociale, majoritatea tinerilor pleacă, dar mai sunt unii și care rămân.
Și ce fac aici tinerii care rămân?Nu știu, cred că foarte mulți nu fac nimic. Prietenii mei care au rămas fie se ocupă de o afacere, fie fac o școală în continuare. Dar sunt alții care nu fac nimic, preferă să trăiască din bani de la mama.
Mineritul nu mai este o variantă, nu?Pentru tineri? Nu, absolut nu, cine mai vrea să coboare în subsol?
Ce-ți place cel mai mult la oraș?În primul rând, cunosc lumea de aici, știu cam tot ce se întâmplă, îmi plac munții ăștia pe care poți să faci o mulțime de chestii.

Andreea, 18 ani

Andreea vrea să plece la București, să lucreze în organizare de evenimente.
VICE: Cum ai descrie viața de tânăr în Petroșani? Andreea: Pentru tineri, cel puțin, e cam plictisitor, nu prea ai foarte multe locuri de ieșit, câteva cafenele, un singur club, niște pub-uri. Însă, ca zonă, e foarte frumos, avem muntele aproape, poți face schi, snowboard, alte sporturi de iarnă.
Ce planuri ai după ce termini liceul? Sincer, vreau să plec de aici după BAC. Eu oricum sunt din sud, din Pitești, dar stau aici de 12 ani. Vreau să plec în București, simt că pe ceea ce vreau eu să fac nu mă ajută deloc zona asta. Nu am o facultate unde pot învăța ceea ce vreau să fac, plus că nu există locuri de muncă.
Ce vrei să faci mai departe la București? Vreau să fac PR, apoi să mă specializez în organizarea de evenimente, lanțuri hoteliere, în special.
Te-ai gândit să pleci din România? Nu chiar, consider că în orașele noastre mari mă pot dezvolta și pot face ceea ce-mi doresc.

Tudor, 16 ani

Tudor, împreună cu mama lui
VICE: Ce faci la 16 ani în Petroșani, în afară de școală?Tudor: Nu sunt foarte multe alegeri, fac sport cât se poate și distracție în limita bunului simț.
Ce înseamnă distracție aici?Sunt două-trei pub-uri în care merg cu prietenii, în rest, e un oraș destul de plictisitor.
Ce îți place la Petroșani?Muntele, că e aproape, mă duc la snowboard, iar vara merg cu bicicleta.
Când termini liceul ai de gând să rămâi aici sau să pleci?Vreau să plec în Cluj, la facultate, pentru că îmi place ca oraș și fratele meu e deja acolo.
Nu te-ai gândit să pleci din România?M-am gândit și la asta, încă sunt în dubii, poate aș pleca în Anglia, la o facultate de informatică.
Există oportunități de locuri de muncă aici?Mineritul, poate ( râde). Există locuri de muncă, dar nu mai este forță de muncă.

Andreea, 21 de ani

Andreea și Ionuț, doi tineri care încă mai stau în Petroșani. Momentan.
VICE: Ce-ți place cel mai mult în Petroșani?Andreea: Relieful, consider că avem o zonă frumoasă, cu munți, cu pârtii. Avem și pârtia Transalpina, care este o pârtie ca în străinătate, dar degeaba, pentru că nu avem drumuri, locuri de cazare, mulți turiști sunt nemulțumiți de asta, ar putea oamenii să o dezvolte mult mai bine.
Ce faci acum?Sunt studentă, în anul trei, la Facultatea de Științe.
Și vrei să-ți continui aici cariera, munca?Nu, aș vrea să plec în alt oraș, probabil că la Timișoara. Sunt mai multe avantaje într-un oraș mai mare, plus că-ți găsești mai ușor un loc de muncă.
Ce nu-ți place la Petroșani atunci?Că toată lumea a plecat de aici și nu mai sunt nici tineri.

Ionuț, 21 de ani

VICE: Ce-ți place cel mai mult la orașul ăsta?Ionuț: În primul rând că este o zonă foarte liniștită, nu ai treabă cu nimeni, ești tu și atât aici. Cam asta ar fi partea care-mi place. Partea nasoală e că nu avem joburi, locuri de muncă, infrastructura e la pământ.
Vrei să pleci în alt oraș?Momentan, aș vrea să rămân, pentru că am deja începute unele afaceri, am evenimente, și nu-mi pot lăsa angajamentele. Eu mă ocup cu muzica și prestăm servicii la diferite evenimente, nunți, botezuri, petreceri.
Dacă ar fi să-i dai cuiva un motiv bun să rămână în Petroșani?Dacă vrea să se plictisească, să rămână aici

Niciun comentariu: