Radio Bunelu

TRANSALPINA – Un drum spre cer de-aproape 2000 de ani (Altitudine 2145m)

Transalpina este cel mai inalt drum rutier din intregul lant al Muntilor Carpati, atat din Romania cat si din afara ei, atingand altitudinea maxima in Pasul Urdele 2145 m. Soseaua traverseaza Muntii  Parang de la N la S fiind paralela cu Valea Oltului si Valea Jiului intre care se afla si lega Localitatea Saliste din Judetul Sibiu de Localitatea Novaci din judetul Gorj. Desi este mai inalta mai veche si mai frumoasa decat Transfagarasanul, este mai putin cunoscuta pentru  ca , Transalpina, cu toate ca este catalogat  drum national, DN 67c (partial), nu a fost pana  in 2009 niciodata asfaltata. Transalpina a fost cosntruita de armatele romane in drumul lor spre Sarmisegetusa, pavata cu piatra de Regele Carol al II-lea dupa 1930 si reablitata de nemti in al II-lea razboi mondial dupa carea a fost uitata. Faptul ca a fost uitata si a devenit  un drum greu de parcurs a  ajutat Transalpina sa-si pastreze  neatinsa salbaticia si farmecul aparte pe care putine locuri din tara il mai au. Este printre putinele drumuri din tara pe care se poata ajunge cu masina pana la nori si chiar deasupra lor.
Galerie fotto
Nori pe TransalpinaNori pe TransalpinaTransalpina Romania - Iunie
                2012Transalpina Romania - Iunie
                2012TransalpinaTRANSALPINA - Pasul Urdele
                  iarna 2011Transalpina 2009TRANSALPINA iulie 2010 in
                  Pasul UrdeleTRANSALPINA 1 AUGUST 2010 spre PADUREA DE LA
                  OBARSIE2Transalpina Romania Serpentine Varful PapusaTRANSALPINA ROMANIA IUNIE 2011

In luna iunie 2012 Transalpina era asfaltata (primul strat de asfalt) in proportie de peste 99 % iar pana la finalul lui 2012 exista promisiunea ca va fi in totalitate reabilitata (realizarea marcajelor, montarea parapetilor si a semnelor indicatoare). Portiunea Novaci – Ranca este integral asfaltata si reabilitata. Portiunea cea mai frumoasa a Transalpinei dintre Ranca si Obarsia Lotrului este asfaltata dar inca fara parapeti semne indicatoare si marcaje. Dinspre Sugag spre Obarsia Lotrului mai erau de asfaltat mai putin de 800 m  intre coada Barajului Oasa si intersectia cu drumul 106N ce duce la Paltinis plus alte cateva zone scurte intre 5 si 50 de m intre Lacul Oasa si Sugag. In noiembrie 2011 s-a turnat primul strat de asfalt si pe cei 5,5 km dintre Dobra si Jina. In lucru este si drumul de legatura cu Transalpina DN7A pe portiunea dintre Obarsia Lotrului si Statiunea Vidra. Se lucreaza pe intreg traseul la montarea parapetilor si la amenajarea scurgerilor de ape de pe versanti. Asadar desi primul strat de asfalt a fost asternut pe aproape tot traseul Transalpinei drumul trebuie parcurs cu viteza redusa si cu atentie deoarece dupa cum spuneam in unele zone nu are inca parapeti si indicatoare si in multe alte zone nici nu este marcat. Nu este recomandata traversarea zonelor fara parapeti si marcaje cu atat mai putin  pe timp  de vreme rea sau noapte deoarece pentru cei care nu cunosc traseul Transalpinei nu exista elemente de reper altele decat marginile drumului. 
Filmări : Nelu Marțian

Trans-Alpina (Defileul Jiului,Novaci,Staţiunea Rânca)

Trans-Alpina (Staţiunea Rânca)

 

Trans-Alpina (Staţiunea Rânca,Pasul Urdele 2145m)

Trans-Alpina (Pasul Urdele 2145m,Obârşia Lotrului,Petroşani)

Niciun comentariu: